Vehjes, joka voi tehdä ihmisestä idarin

Joskus kiintymys omaan puhelimeen saattaa mennä hiukkasenpiukkasen yli. Jos puhelin kasvaa noin pahasti käteen kuin jutun idiootilla, pitäis ehkä säätää lääkitystä. Ja muutenkin: eihän ihminen voi olla niin dorka, että tunkee teatterissa lavalle, niinku mistään syystä? Eipä…

Mulla vei pitkään, ennen kuin pystyin hyväksymään kännykän ylipäätään. Ekan osti mulle silloinen avopuolisko. Vielä kaupan jonossakin kysyin, eikö kuitenkin laitettais se hänen nimelle. Ei, kun mulle.

Sittemmin on känkästä tietysti ollut hyötyäkin. Se on hyvä turvapelle liikkuessa. Nykyisin tykkään myös ottaa kuvia känkällä – eniten taitaa olla muistilappuja tuotteiden paketeista ”tää oli hyvä, osta tätä myös ensi kerralla”. Lisäksi tykkään saada Poikkeusinfo-palvelun käsiini silloin kun sitä tarvii. Ja onhan se selvästi kätsä vehjes nopsaan yhteydenpitoon, muutama tekstari ja whatappsiviesti per viikko.

Mutta ainoa varsinainen tuska kännykättömyydestä mulle tulisi tuosta turva-aspektista. Sillä rajoituksella, että olipa hätä mikä hyvänsä, melko varmaan lähellä on kuitenkin joku, jolla on kännykkä.

Eikä mulla edes ole omaa känkkää. Työpuhelimella mennään, sillä käytän omiin puheluihin ja tekstareihin niin vähän firman rahaa, että se ei näy missään. Se mun eka oma känkkä siirrettiin firman omistukseen nimenomaan siksi, että perusmaksu ylitti kymmenkertaisesti varsinaiset käyttömaksut. Silloin kuukauden perusmaksu oli jotain 19e ja puheluita plus tekstareita mulla oli noin kaksi euroa per kuukausi. Että ei oikein kannattanut pitää omassa omistuksessa. – Sittemminhän meiltä on töistä lähtenyt kaikki lankapuhelimet ja pakkokännykät tulleet tilalle. Että sikäli tämä on ihan tavallinen käyttövehjes nykyisin. Mullakin. Vehjes, joka menee kiinni yöksi ja jota ei vahingossakaan unohdeta päälle teatteriin, elokuviin tai mihinkään muuallekaan tärkeeseen menoon. Vehjes, joka vain mahdollistaa mutta ei rajoita eikä pakota. Eikä varsinkaan pistä olemaan idiootti.

EDIT: täällä lisää samasta

6 kommenttia artikkeliin ”Vehjes, joka voi tehdä ihmisestä idarin

  1. No joo! Tuossa on jo tyhmyys huipussaan monellakin tavalla. Kenelle todella tulee mieleen kiivetä teatterin lavalla noin vain yleensäkään, ja vielä vähemmän lataamaan puhelintaan. Normaali-ihminen myös ymmärtäisi, että se varmaan on valelaturi, mutta eipäs nyt mahdottomia vaadita.

    Mulla on n. 10 vuotta vanha peruskännykkä. Nykyään aina välillä huomautellaan, että ”oletko koskaan älypuhelinta harkinnut?”. Olen, mutta nykyinen kapine toimii vielä ihan hyvin. Ainoa kerta, kun olisin vähän tarvinnut älypuhelinta, oli taannoin Lontoossa, ja sielläkin vain kartan takia. Ja varmaan Whatsapp olis ihan kätevä. Puhelinlasku tulee siinä joka toinen tai joka kolmas kuukausi, että ihan ei konkurssi tule puhelinkulujen kanssa mullekaan. Jos olis vakityöpaikka, pärjäisin helposti pelkällä työpuhelimella, eikä kukaan huomaisi mitään.

    Tykkää

    • Lohdukkeeksi, että jos ny tulis mieleen se älypuhelin (lelu, kuten ipadikin, mutta joskus hyödyllinen) niin ei ne vallan kalliita ole. Mulla on nyt duunista Lumia joka oli kai 165 e ja tää tekee kaiken paitsi pesee ikkunat.

      Ylipäätään kunnioitan järjellistä suhtautumista käyttö/arkiteknologian edessä.

      Tykkää

  2. Mulla oli tässä jokin aika sitten tuontapainen kokemus lentoasemalla. Puhelin oli laturin päässä ja laturi kiinni semmosessa sponssatussa latauspisteessä. Kaikki paikat oli varattu. Sitten joku vatipää tulee ja irrottaa kysymättä mun laturin ja laittaa omansa tilalle. Ei siinä mitään. Otin hepun laturin ja nakkasin sen toiselle puolelle huonetta ja laitoin omani takaisin. Oli siellä kokolattiamatto, ettei törpön laturi hajonnut.

    Tykkää

  3. Uuden puhelimen hankkiminen on pelottavan lähellä oleva painajainen, koska toi vanha nokia vetelee viimeisiään.

    Tykkää

    • Mun ei oo koskaan tarvinnut valita itse. Ekan osti se ihmissuhe, sitten töistä alkoi tulla vanhoja muiden käyttämiä, ja nyt tään viimeisimmän olen ”valinnut itse” noin kahdesta mallista joista sai valita. Olen ollut onnekas, koska jos oikeasti joutuisin valitsemaan, seulonnassa veisi varmaan sata vuotta.

      Tykkää

Sisään vaan, on siitä isompikin tullut!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s