Nordean kökkö

Enpä ole pitkään aikaan nähnyt niin hillitöntä paskaa kuin Nordean mobiilipankki ja tunnuslukusovellus. Miten jokin voi olla näin kömpelöä? Maailmassa, jossa kaikki on tehty jo helpoksi.

Lisäksi tähän paskaan on pakko siirtyä, tunnuslukukortteja ei nyt enää tule. Mä en edes ymmärrä miten tää toimii. Miksi pitää koko ajan hyppiä mobiilipankin ja tunnuslukusovelluksen välillä? Miten ihmeessä mua ymmärtämättömämmät pärjää tään kanssa?

Hain nämä Nordean paskapökäleet ekan kerran joskus viime vuonna kun mulla oli toinen puhelin. Sitten unohdin koko jutun, koska sen käyttö oli vaikeaa, toisin kuin tunnuslukukortin. Pökäleet ei siirtyneet uuteen puhelimeen, joten hain ne uudelleen nyt muutama päivä sitten. Tänä aamuna hain lastin myös ipadiin. Ja nyt olen ihan raivona siitä, miten joku voi tienata rahaa tällaisen ontuvan kököttimen suunnittelulla. MINÄ, VAILLA MITÄÄN TEKNISEN ALAN KOULUTUSTA, TEKISIN PAREMMAN. Vittu.

Haista taas perse, Nordea. Ei ole eka eikä viimenen kerta.

Mainokset

25 kommenttia artikkeliin ”Nordean kökkö

  1. Tasan samaa mieltä! Olen silloin tällöin satunnaisesti yrittänyt päästä pankkiin tuolla combolla. Joskus olen hmmästyksekseni onnistunut, useimmiten en. Panama-paperien jälkeen jo ajattelin siirtyä toisaalle. Kun tunnuslukukortti lakkaa toimimasta, muuta vaihtoehtoa ei ole: en vaan osaa!

    Tykkää

  2. Höh. Mulla on toimineet tosi hyvin ja oon ollut erittäin tyytyväinen (android). Justiin eilen sanoin tolle, että jos Nordean (verkko)pankki ei toimisi niin hyvin ja palvelu olisi niin hyvää, niin olisin ajat sitten sanonut kurpai koko riistopankille. Nyt vähän kirveltää olla asiakkaana, mutkun.

    Tykkää

    • Hello Ohari!
      En epäile etteikö se toimisi hyvin, jos vain ymmärtäisin, miten! En ole saanut luotua sisäistä mallia siitä, missä järjestyksessä noiden kahden appin välillä kuuluu puikkelehtia. Kauhuissani olen jo miettinyt, että tämä nyt varmaan on sitä vanhuutta, kun ei pysy enää kehityksen kelkassa!

      Tykkää

      • Äiskä, sinä ja minä ollaan sen verran sorkittu tätä nettimaailmaa, että jos appsi on hyvä, me kyllä ymmärretään se. Nordean kökkäreet ei ole hyviä = niitä ei ole helppo käsittää eikä käyttää.

        Pääsin aamulla vahingossa ihan maksuihin saakka selaamalla itsepäsiesti kahden sovelluksen väliä. Mutta mistä esim yhteystietoja pääsee poistamaan? Ei mistään. Jos oot kerran maksanut jollekin sata vuotta sitten jotain, se on sun kaveri foorevö. Kun taas tunnuslukukortilla kun menee sisään läppärillä, ihan hyvin löytyy poistot.

        Kyllä mie sanoan, että sitten kun tää mobiilipaska on enää ainoa mahdollisuus mennä verkkopankkiin, niin ollaan kyllä polvia myöten.

        Tykkää

  3. Nordean kikkareista en tiedä mitään. Sen taas tiedän, että ellei teknisesti valveutuneetkaan ihmiset (kuten sinä) osaa käyttää jotakin, on ihan varmaa, että joillekin muille se on täysin mahdotonta. Joidenkin ihmisten vaikeudet teknisissä asioissa ylittää kenen tahansa mielikuvituksen rajat heittämällä, vaikka kyse ei olisi kuin yhden napin painamisesta. Eikä ole edes iästä, koulutustasosta jne. kiinni, ainakaan kokonaan.

    Nämä kikkareiden valmistajat on oma ihmislajinsa, joiden logiikka on usein tukevasti tavallisen ihmisen ulottuman ulkopuolella.

    Liked by 1 henkilö

  4. Tota…mulla toimii ihan hyvin. Käytän iPhonella, iPadilla ja Win läppärillä erilaisilla komboilla. Kerran laittaa pinnin kun kirjautuu ja sitten laskujen vahvistuksessa uudellen. Mitään saajia en oo poistanut, että siitä ei ole tietoa.

    Tykkää

    • Auts, ehkä on niin kuin epäilinkin, että en vain ole hiffannut, miten niitä pitää käyttää. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että vehjeet pitäisi suunnitella sellaisiksi, ettei asiakkaan tarvitsisi tuntea itseään tyhmäksi. (mistä tulikin mieleeni 90-luvun alku ja T-kaupan sinivalkoiset tuotteet. Kaikki maustepussit olivat ihan saman näköisiä sini-valkoraidallisia. Otin sitten leivinjauhetta, kun tarkoitus oli ottaa vaniliinisokeria. Tunsin itseni tyhmäksi. En ikinä enää ostanut sini-valkoisia tuotteita, en edes mennyt siihen Kukkura-kauppaan moneen kuukauteen, vaikka se oli kadun toisella puolella ihan kotiani vastapäätä. Ihminen luonnostaan välttävät tilanteita, joissa joutuu tuntemaan itsensä tyhmäksi, oli syynä sitten appi taikka maustepussi. Jahka saan aikaiseksi, aion välttää Nordeaa todella tarmokkaasti)

      Liked by 1 henkilö

      • Ei läppärillä, mut maksan laskut joko iPadilla tai läppärillä ja sit syötän sen pinnin iPhonella. Jos maksan läppärillä, niin pinnin voi syöttää myös iPadilla.
        Lumiassa toi sovellus toimi kyllä kökkösesti ja kaatuili, mutta i -vehkeissä ei oo ollut ongelmia.
        Siis maksa laskut läppärillä ja käytä pinnisovellusta iPadilla siinä rinnalla, pitäs toimia.

        Tykkää

  5. En käytä pankkia puhelimesta, koska Lumia, mutta tunnuslukusovellus on näppärä. Lumialla tosin pitää sovellus avata uudestaan joka tunnuslukukohdassa (koska Lumia) mutta noin muuten ältsin kätsää. Sen asentaminen ja käyttöönotto oli helvettiä (Lumia) mutta nyt rullaa!

    Tykkää

  6. Että kaksi eri aparaattia tarvitaan, jos aikoo maksaa laskut? Wau. Mitäs jos ei ole muuta kuin tietokone? On olemassa ihmisiä, joilla ei ole älypuhelinta tms.

    Osuuspankilla yritti joskus olla vähän aikaa sellainen systeemi, että kun maksoi nettipankissa laskuja (tietokoneella, tämä tapahtui ennenkuin älypuhelimet yleistyi), laskun hyväksymiseen tarvittavan avainluvun järjestysnumero tuli tekstiviestillä puhelimeen. Onneksi se kokeilu ei kauan kestänyt., oli surkea yritys se. Homman pitää hoitua yhdellä vermeellä helposti. Tosin en tiedä osuuspankinkaan mobiilisysteemeistä, kun en ole kokeillut.

    Liked by 1 henkilö

    • Joo, kokeilin just äsken! Maksoin läppärillä, mutta tunnuslukusovellus piti avata puhelimessa! TÄYSIN PERSIISTÄ SUUNNITELTU! Ei tuollaista saa tehdä! Miten joku edes keksii jotain noin tyhmää?!

      Tykkää

      • Ahaa, nyt vähitellen valkenee! Minä tyhmä todellakin kuvittelin, että voisin yhdellä välineellä (iPad) olla appilla pankissa ja toisella appilla arpoa numeroita, mutten koskaan onnistunut sisäistämään, missä järjestyksessä mikäkin juttu tehdään. Nyt sitten selvisi, että leluja pitää olla useampia. Sitä vain ihmettelen, voiko pankki vaatia esim. eläkeläisasiakastaan hankkimaan sekä älypuhelimen että tietokoneen, jotta tämä voi hoitaa maksujaan (vaihtoehtona taksi konttorille, odotusta ja pslvelumaksuna varmaan 10 per lasku).

        Arvoisa Nordea, jos luet tätä: mun poika tekee Qvikillä käyttöliittymäsuunnittelua. Usein saan olla koekäyttäjänä. Niin monet muutkin, sillä siinä firmassa tehdään käytettävyystestausta osana sovellussuunnittelua. Miten noiden Nordean palasten yhteiskäytettävyys on testattu?

        Liked by 1 henkilö

        • Pitääpä kokeilla padilla yhtä aikaa maksamista ja kuittaamista. Oon aina tehnyt kahdella vehkeellä. Pitäis kyllä onnistua niin, että on appi auki ja selain, ehkä?
          Toki munkin on pakko myöntää ja olen lähettänyt palautetta silloin alkuvaiheessa Nordeaan, että ei tää mikään kätevä systeemi ole. En muista mitä vastasivat, jotain ympäripyöreää tietoturvasta kai.

          Liked by 1 henkilö

      • Rupesi sitten ottamaan niin paljon pattiin osaamattomuuteni, että päätin valloittaa Nordean Mobiilipankki+tunnusluku-homman. Ensimmäinen ongelma oli, että olin tietenkin unohtanut tunnuslukusovelluksessa tarvittavan pin-koodin, kun en ollut sitä ikuisuuksiin käyttänyt. No eikun hankkimaan uusi. Monipolvisen proseduurin jälkeen sain poistettua entisen käyttäjän ja lisättyä uuden.

        Sitten yritin kirjautua sisälle mobiilipankkiin iPadilla. Koska sisäänkirjautumisessa nimenomaan kerrottiin, että kannattaa luoda profiili, jotta käyttö helpottuu (eivät kertoneet, miten se helpottuu), klikkasin nappulaa Luo profiili. Pompahdin tunnuslukusovellukseen, jossa annoin pin-koodin ja klikkasin Palaa takaisin pankkiin, kun ei mitään muutakaan ollut valittavissa. Ja sen jälkeen homma jumahti. Ruudussa välkkyi jotain sellaista, että yritetään varmistaa yhteyttä tms. Eivät onnistuneet. Eikun uusiksi. Ja taas jumahti. Päätin kokeilla pankkiin kirjautumista ilman profiilin luontia, jolloin homma hoitui ok. Seuraavaksi taas kokeilin profiilin luontia, ja jollain yrityksellä se hups vain onnistui! Nyt on profiili luotuna! Kirjautuminen sen myötä tosiaan helpottui: nyt ei enää tarvitse antaa verkkopankin tunnuslukua, sen paikalle kirjautumissivun luukkuun tuli automaattisesti luomani profiilin nimi. Jos se jatkossa toimii, kuten nyt, saatan jopa ruveta käyttämään.

        Edelleenkään en tiedä, miten tällä samalla kikkareella kirjautuisin sisään Gorban tunnuksilla (sama tili, mutta eri tunnuslukujutska). Sitäkään en tiedä, miten silloin toimisin, jos esimerkiksi haluaisin vahvistaa veroilmoituksen tai muun julkishallinnon palvelun Nordean pankkitunnuksilla. Enkä vielä ole jaksanut lähteä kokeilemaan, miten combo pankkiin läppäriltä, tunnusluku sovelluksesta oikein toimisi. Ei nyt kaikkea sentään kerralla!

        Tykkää

        • No kokeilin sitten kuitenskin sitä läppäri+tunnuslukusovellus-juttua. Ensiyrityksellä tuli viesti Palvelu ei ole käytettävissä, yritä hetken päästä uudestaan. Kokeilin: taianomaisesti verkkopankki aukesi kuin aukesikin, kun näpyttelin pin-koodini.

          Kiitos blogin emännälle, ilman sinun postaustasi en olisi jaksanut ryhtyä rupeamaan tähän harjoitukseen!

          Liked by 1 henkilö

  7. Mä maksan laskut iPadilla. Kun olen kirjautumassa pankkiappiin se avaa automaattisesti tunnuslukusovelluksen, näpytän pinin ja sen jälkeen pankkiappi aukeaa. Kuvaan viivakoodin tai näpyttelen laskun tiedot ja kun on aika vahvistaa maksut, aukeaa tunnariappi taas itsekseen, näpytän pinin ja sovellus palauttaa taas takaisin pankkipuolelle automaattisesti. Jos avaa verkkopankin selaimessa, tai maksaa suoraan vaikka Lippupalvelun sivulla, joutuu hyppelemään eestaas, ja se on ärsyttävää. Ja en muuten edes tiennyt, että läppärillä voi käyttää tunnarisovellusta eri vehkeellä, eli kiitos tästä tiedosta.

    Liked by 1 henkilö

    • Ahaa, mä olen siis turhaan touhunnut selaimen ja tunnuslukuappsin kanssa. Pitääpä kokeilla tuota pankkiappia tolleen. Maksoin Ticketmasterin lipun tänään iPhonella seilaamalla TM:n appsin ja N:n tunnuslukusovelluksen välillä. Kyllä se toimi, mut oli aika kökköstä.

      Liked by 1 henkilö

Sisään vaan, on siitä isompikin tullut!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s